Aküler Ve Alternatörler Hakkında

  1. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    overbite
    overbite's avatar
    Kayıt Tarihi: 13/Ağustos/2011
    Erkek

    Arkadaşlar bir kaç sorum olacak. (yaptığım hesaplarda kayıpları göz ardı ettim)

    1) 12V 60Ah bir araba aküsü tam dolu ilken (720Wh) 12V->5V dc çevirici ile 2000mAh (10Wh) bir cep telefonu bataryasını 72 kez şarj edebilir mi?

    Araba aküleri bu şekilde kullanıma uygun mudur? [Aynı kapasitede derin döngülü (deep cycle) aküler çok pahalı]

     

    2) 12V 9Ah bakımsız kuru akü (108Wh) 12V->5V dc çevirici ile aynı cep telefonu bataryasını (10Wh) 10 kez şarj edebilir mi?

     

    2. sorudaki akü bir araba alternatörü ile elektrik üretilerek şarj edilmek istense;

    3-a) Alternatörün elektrik ürebilmesi için uyarma akımı kaç A olmalı ve kaç devir/dk ile dönmelidir?

    3-b) Aküyü araba alternatörü ile bu şekilde şarj etmek mantıklı mıdır?

     

    4) Elektrik, rüzgar, güneş, su vs. olmayan bir yerde bu 12V 9Ah kuru aküyü şarj etmek için nasıl bir yol izlersiniz?

     

    5) Sorduğum sorularda hata varsa düzeltir misiniz?

     


    ulan bir susar mısın?
  2. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Metanet
    Metanet's avatar
    Kayıt Tarihi: 07/Temmuz/2007
    Erkek

    Elektrik elektronik muh. 3.sinifim su sordugun sorulara cevap veremiyorum.

    Egitim sistemimizin taa diyorum sadece :/


    Burda cok felsefi bir yazi yazdigini dusun , ne sen yorul ne de ben yorulayım. İş yapılmayacaklar listem : hipokondriyak
  3. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    wert
    wert's avatar
    Kayıt Tarihi: 19/Eylül/2005
    Erkek
    overbite bunu yazdı

    Arkadaşlar bir kaç sorum olacak. (yaptığım hesaplarda kayıpları göz ardı ettim)

    1) 12V 60Ah bir araba aküsü tam dolu ilken (720Wh) 12V->5V dc çevirici ile 2000mAh (10Wh) bir cep telefonu bataryasını 72 kez şarj edebilir mi?

    Araba aküleri bu şekilde kullanıma uygun mudur? [Aynı kapasitede derin döngülü (deep cycle) aküler çok pahalı]

     

    2) 12V 9Ah bakımsız kuru akü (108Wh) 12V->5V dc çevirici ile aynı cep telefonu bataryasını (10Wh) 10 kez şarj edebilir mi?

     

    2. sorudaki akü bir araba alternatörü ile elektrik üretilerek şarj edilmek istense;

    3-a) Alternatörün elektrik ürebilmesi için uyarma akımı kaç A olmalı ve kaç devir/dk ile dönmelidir?

    3-b) Aküyü araba alternatörü ile bu şekilde şarj etmek mantıklı mıdır?

     

    4) Elektrik, rüzgar, güneş, su vs. olmayan bir yerde bu 12V 9Ah kuru aküyü şarj etmek için nasıl bir yol izlersiniz?

     

    5) Sorduğum sorularda hata varsa düzeltir misiniz?

     

    1 ve 2 sorular teorik olarak evet 

    3a bilmiyorum (fizikçiyim elektrikteki mesleki terimleri bilmiyorum) yanlış hatırlamıyor isem aküyü şarjetmek için gerilim akünün geriliminden yüksek olması gerekiyor 

    eve rüzgar gülü aldık ama daha takmaya fırsatımız olmadı şarj aleti yanlış bilmiyorum isem 

    aküye giden gerilimi sürekli atıyorum 12.5 voltta tutuyor rüzgar gülü yavaşta dönse hızlıda dönse 12.5V kalıyor ama bu sefer akım değeri değişiyor 

    akülerdende bu var kuru aküden kasıt bu ise

     

    3b dediğim gibi rüzgar gülü aldım bağlamadım daha 

    araba alternatöründen kasıt şarj eden kısımmı (komple bütün olarak regülatör devresi felan ile beraber)

    yoksa sadece hareketi elektriğie dönüştüren kısımmı yani dinamo diyeceğim kısımmı böyle ise benim rüzgar gülünün şarj aleti iş yaparmı yapmazmı bilmiyorum

    4 kol veya ayak gücü çevir babam çevir :D

    wert tarafından 23/Eki/14 03:06 tarihinde düzenlenmiştir

    |sadece aptalların başarısı ders notu ile ölçülür|
  4. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    overbite
    overbite's avatar
    Kayıt Tarihi: 13/Ağustos/2011
    Erkek
    wert bunu yazdı

    1 ve 2 sorular teorik olarak evet 

    3a bilmiyorum (fizikçiyim elektrikteki mesleki terimleri bilmiyorum) yanlış hatırlamıyor isem aküyü şarjetmek için gerilim akünün geriliminden yüksek olması gerekiyor 

    eve rüzgar gülü aldık ama daha takmaya fırsatımız olmadı şarj aleti yanlış bilmiyorum isem 

    aküye giden gerilimi sürekli atıyorum 12.5 voltta tutuyor rüzgar gülü yavaşta dönse hızlıda dönse 12.5V kalıyor ama bu sefer akım değeri değişiyor 

    akülerdende bu var kuru aküden kasıt bu ise

     

    3b dediğim gibi rüzgar gülü aldım bağlamadım daha 

    araba alternatöründen kasıt şarj eden kısımmı (komple bütün olarak regülatör devresi felan ile beraber)

    yoksa sadece hareketi elektriğie dönüştüren kısımmı yani dinamo diyeceğim kısımmı böyle ise benim rüzgar gülünün şarj aleti iş yaparmı yapmazmı bilmiyorum

    4 kol veya ayak gücü çevir babam çevir :D

    Araba alternatöründen kastım dediğin gibi regülatörü içinde olanlardan.

    Ben de elektrik/elektronikçi değilim, araba aküsü şarjı ile ilgili bulduğum bilgiler şöyle:

    - Akü kapasitesinin (60Ah diyelim) 5'te 1'i kadar sabit akım (12A) ver şarja başlasın.

    - Akü gerilimi 14.5V olunca sabit akım modundan sabit gerilim moduna geç (14.5V gerilim uygula)

    - Gerilim sabit olduğundan akünün çektiği akım zamanla düşecek, kapasitesinin 50'de 1'ine (1.2A) düşünce şarjı kes.

    Bunu araba aküsü için vermişler bir sitede, benim bahsettiğim bakımsız kuru akü sanırım ups'lerin içinde olandan.

     


    ulan bir susar mısın?
  5. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    wert
    wert's avatar
    Kayıt Tarihi: 19/Eylül/2005
    Erkek

    3. Akülerin şarjı (Doldurma)
    3.1. Kuru aküler herhangi kaliteli bir kurşun-asitli akü şarj redresörü ile şarj edilebilirler.Ancak tavsiye
    edilen, SABĐT VOLTAJ KAYNAĞI REDRESÖRLER, hatta tercihen I-U KARAKTERĐSTĐĞĐ ĐLE
    ÇALIŞAN SABĐT AKIM / SABĐT VOLTAJ KAYNAĞI REDRESÖRLER kullanılmasıdır.I-U şarjörlerde,
    aküler boş iken şarj akımı otomatik olarak belli seviyede sabit tutulur, akü doldukça voltajı yükselir,
    daha sonra voltaj yükselmesi durur ve sabit kalır, bu sefer de akü doldukça çektiği akım düşer.
    3.2. Kuru akülerin ĐDEAL ŞARJ GERĐLĐMĐ 20 C’DE HÜCRE BAŞINA 2.3 VOLT’TUR,yani 12 Volt’luk
    bir akü için şarj gerilimi 13.8 Volt’tur.ORTAM ISISI 30 C ĐSE BU GERĐLĐM 13.5 VOLT’A, 40 C ĐSE
    13.3 VOLT'A DÜŞÜRÜLMELĐDĐR.
    3.3. Şarj voltajı düzgün ve temiz olmalı, DC voltajı üstündeki salınımlar 12 Volt’luk akü şarjinda 0.18
    Volt’u aşmamalıdır.
    3.4. Boş bir akünün şarj süresi redresörün akım kapasitesi ve akünün boşaltılma oranına göre,
    genellikle 3-4 saat ile 14-15 saat arasında değişir.

    bende bunu buldum bir yerde işine yararmı bilmem


    |sadece aptalların başarısı ders notu ile ölçülür|
  6. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    overbite
    overbite's avatar
    Kayıt Tarihi: 13/Ağustos/2011
    Erkek

    Evet bu bilgiler işe yarar ama bu noktaya gelmeden önce araba alternatöründen (modifiye etmeden yani daimi mıknatıs vs. eklemeden) elektrik üretmek için kaç amper uyarma akımı gerekli ve kaç devirde döndürmek gerekli onu bilmiyorum.  Bi yerde 1500 devirde elektrik üretmeye başlar demişler bi yerde 800.


    ulan bir susar mısın?
  7. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Hardening_Temp
    Hardening_Temp's avatar
    Kayıt Tarihi: 24/Aralık/2013
    Erkek

    1)Teorik olarak doğru. Fakat atladığın bir nokta var, bildiğimiz gibi gerilim ayrıca ısının artışından dolayı bataryanın tahrip olmasında, ısınmasında ve patlamasında etkin rol oynayacaktır.

    Üretilen power= V*I cinsinden teorik olarak 72 kez şarj edilebilirliği doğru.

    Fakat gerilimi hesaplayacak olursak şarj gerilim hızı 60000 mA ve batarya gerilimi 2000mah ise yaklaşık 2 dakikada şarj olması demektir. Bu da bataryanın tahribine sebebiyet verebilir.

    Telefon batarya gerilimi şar edecek olan aküden 5 kat az olursa doğru oran ve verimliliği sağlayabilirsin.

    Bunun için gerilimi azaltma yoluna git.

    2)aynı teori

     

    3a) Alternatorler genellikle 1500 ile 10k arası doğru bir şekilde elektrik üretimine başlar.

    0.15A ortalama devirde uyarım için yeterlidir.Unutmaki yeterli elektirk üretimi için rotasyonel hızın azlığına göre bu başlangıç gerilimi artabilir.

    Diğerlerine yarın bakarım, gözlerim açılmıyor

    Ha son soru ise, araba aküsü zaten bu şekilde şarj edilir ;)

    Hardening_Temp tarafından 23/Eki/14 04:11 tarihinde düzenlenmiştir

    Söyleyeceklerimin kifayesi yok...
  8. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    hellboy4tr
    hellboy4tr's avatar
    Kayıt Tarihi: 16/Ağustos/2006
    Erkek

    1-2. teroide dogru fakat sistem ic kayiplarini dikkate alman gerekli, bu nedenle pratikte "asla" 72 kereyi yakalayamazsin.

    3a. araba altornetorlerinin uyarma akimina ihtiyac duyup duymadiklarini bilmiyorum, genelde 3 faz ve uzerei sistemlerde bu yontem kullanilir. Uyarma akimi kullanilan alternatorun buyuklugune vs gore degisecektir. Uyarma akimi statordeki bobini uyararak orada manyetik alan olusturur, yani yapay miknatislanma elde edilir. bu bobinin boyutu, sarim sayisi, kuallanilan iletkenin ozdirenc,uzunluk,cap vs gibi degiskenlere baglidir.

    3b. aku tipine gore degisir, arabalarda kullanilan altarnetorler tam dc vermedigi icin "araba akulerini" alternetor ile sarj etmek gayet mantiklidir.

    http://www.junkyardgenius.com/charging/images/3phaserec.jpg

    4. bu kaynaklar yoksa tek mantikli sey petrol kokenli bir yakit kullanarak kinetik enerji elde etmek bunuda alternator ile elektrik enerjisine cevirmek


    https://www.youtube.com/c/hobitadilat
  9. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    iQsuz
    iQsuz's avatar
    Kayıt Tarihi: 21/Nisan/2008
    Erkek

    Bu yazıyı kayıpları ihmal ederek yazıyorum.

    1. Evet şarj edebilirsin sonuçta 12V gerilimi 5v gerilime regüle edebilirsin. Ayrıca akün 60A akıma kadar akım verebiliyor ki batarya şarj olurken 60A akım çekemiyeceğine göre ortada herhangi bir problem yok. Dikkat etmen gereken bataryanın yüksek akım çekip tahrip olmasını önleyecek bir şarj devresinide kurman gerekli.

    2. Bu soru 1. sorunun aynısı sanırım seni yanıltan bataryada kullanılan tekniğin farklı olması. Yani bataryanın sıvı yada kuru olması bizim için önemli olan şey değil. Bizim için önemli olan batarya ne kadar gerilim veriyor ve kaç amper akım çekmemize izin veriyor gerisi bizi çokta ilgilendirmiyor.

    Yani sen 100 tane kalem pili gerekli seri ve paralel bağlantıları yaparak istediğin gerilimi ver yeterli akımı elde edersen bu pillerlede şarj devresi oluşturabilirsin. Bataryanın fiziki özellikleri bizim için çok önemli değil uygulamada.

    3.a. Bu tamamiyle alternatörün fiziki yapısıyla ilgili bi durum alternatörün büyüklüüğü alternatörün yapısı falan filan zaten plaka bilgilerinde sana yetecek kadar bilgi sunulur.

    3.b. Bataryayı şarj etmek için gerekli AC-DC dönüşümler yapılmışsa ve alternatör senin bataryanı besleyecek gerilimi ve akımı sağlayabiliyorsa ve şarj devrende herhangi bi problem yoksa yanlış şarj etme durumu gibi neden yapamayasın?

    4. Benzinle çalışan bi jeneratörle halledebilirsin mesela.

    iQsuz tarafından 23/Eki/14 13:05 tarihinde düzenlenmiştir
Toplam Hit: 2180 Toplam Mesaj: 9