




Efsane Besteciler Ve Tarihi Özetleri Bölüm 1
-
İlk öncelikle herkese selamlar uzun süre düşündüm taşındım hep içimde vardı zaten ülkemizde müzikle ilgili her türlü konu çok yetersiz bence müziği anlamak için sırf müzisyen olmak gerekmiyor açıkcası normal insanların bile bu konuda kültürlenmesi lazım , madem konservatuvar kompozisyon (bestecilik) & orkestra şefliği okuyorsam dedim bir blog açayım ama sonra ziyaretci toplamak zoruma gitti açıkcası yoğun çalıştığımdan dolayı sadece akşamları 1-2 saat nete girebiliyorum ve bende tahribatın bu bölümünde paylaşım yapmaya karar verdim. Sonuçta hiti yüksek bir site ve kaç senedir üyeliğim var bari katkımız olsun :) . Bundan sonra elimden geldiğince sürekli eklemeler yapıcam ve hiç bir konu alıntı olmayacak her türlü sorularınıza açığım :) . konuya girelim .....
Bestecileri barok dönem , klasik dönem ve romantik dönem şeklinde sıralamaya bailıycam
Domenico SCARLATTI (1685 - 1757)
Barok Dönemin önemli italyan bestecisidir. Bu adamın eserlerini çok seviyorum J.S Bach kadar Armonik ve Konturpuan açıdan zengin olmasada piyano tekniğini çok iyi geliştiren eserleri mevcut . 1685'te Napoli'de doğmuş . Uzun yıllar boyu ispanya ve portekizde yaşamıştır .
Babası italyanın önemli opera bestecisi olan Alessandro Scarlatti idi . İlk klavsen , org ve Kompozisyon eğitimini babasından alarak başlamış ve daha sonraki zamanlarda Gasparini , paskini ve Handel'den öğrendikleriyle zenginleştirdi . Klavsenin tekniğini ve imkanlarını çok iyi kavrayan besteci çok büyük bir klavsen müziği bestecisi oldu . Bunlardan 500den fazlasına sonat ismini verdi . Tabiki bu sonat ismindeki eserleri ileriki yıllarda Mozart , Haydn gibi isimlerin bestelediği gibi tam sonat formunda değil . Scarlatti 72 yaşında Madridte vefat etmiştir.
Başlıca piyano eserleri ; Çoğunlukla klavsen için yazılmış 555 sonat
Diğer eserler: operalar , dini koro eserleri,Kantatlar.
Bu arada bilmeyenler olabilir belirteyim ne bu sonat diye sorarsanız
sonat : Sonat bir müzik formudur. 18.yy'ın ortalarında başlayarak yükselen klasik çağın en önemli verimlerindendir . Bu müzik biçmi ; Haydn , Mozart ve Beethoven ile olgun içme ulaşmıştır. Kısacası birden fazla temayı (müzik düşüncesini) içeren üç yada dört bölümlü müzik eserine sonat denir .
JOHANN SEBASTİAN BACH (1685-1750)
Bu üstadın bir bestelediği fügler var kompozisyon sınavında hoca koyar onüne analiz yap der o analiz bitince sende bitersin :D neyse konuya girelim . 31 mart da Eisenach da doğmuştür ve çok önemli alman barok dönem bestecisidir . Hemen hemen bütün sülalesi müzisyendir .
Leipzig’e döndükten sonra Sebastian Bach’ın gittikçe artan hastalıkları yakınlarını endişelendirdi . Özüne karşı pek sert davranan Bach ilk sıralarda bu rahatsızlıkları iki kat etkinlikle alt etmeye uğraştı. Fakat bu sefer ilaçlar yetersiz kalıyordu. Hele gözlerinden çok rahatsızdı. Eskiden beri miyop olan gözleri fazla çalışmaktan ve notaları kopyalamaktan yorulmuş, yavaş yavaş görmez olmaya başlamıştı. 1749’da gözlerine yapılan ameliyat başarısızlıkla sonuçlanarak tamamen kör olmasına yol açtı.
Bach’ın körlüğü cesaretini, sabrını ve dinsel inancını hiç sarsmadı. O yine çalışmalarını sürdürüyordu. Gözlerinden dolayı karanlık bir odada kalmaya mahkûm olmasına karşın damadı ve çömezi Altnikol’a son koral’ini söyleyip yazdırıyordu. Bu koral “En büyük sıkıntılara düştüğümüzde” (Wenn wir in höchsten Nöthen sein) sözleri ile başlıyordu. Bach ölümünün yaklaştığını hissedince o koralin başına “Tanrım işte katına çıktım” tümcesini yazdırmıştır.
Gerçi ölümünden yaklaşık on gün önce gözleri yeniden görmeye başladıysa da mumun son alevine benzeyen bu iyileşme pek geçici kaldı. Sonunda yüksek ateşle bir inme geldi ve yapılan sağaltım yarar sağlamayarak 28 Temmuz 1750 akşamı saat dokuza çeyrek kala, Sebastian Bach 66 yaşında hayatını kaybetti.
Başlıca eserlerini yazmak istiyorum
J.S.Bach'ın eserleri BWV numaralarıyla indeksleniyo ; kısaltma Bach Werke Varzeichnis kelimelerinin baş harflerinden oluşur.
Kantatlar :
BWV 1 - 224
Kantatlar dinsel ve dünyasal olmak üzere ikiye ayrılır. Dinsel kantatlar (ya da kilise kantatları) çoğu zaman kilise yılının kutsal günleri ile Pazar günleri için yıllık takımlar olarak tasarlanmış ama tasarlanan beş takım ya gerçekleşmemiş ya da kayboldukları için günümüze kadar ulaşamamıştır. Günümüze kadar ulaşabilenlerin kilise yılına dağılımı şöyledir:Noel öncesi 1. pazar (Dominica 1 Adventus Christi / 1. Advent) BWV 36, 61, 92
Noel öncesi 3. pazar (Dominica 3 Adventus Christi / 3. Advent) BWV 141
Noel öncesi 4. pazar (Dominica 4 Adventus Christi / 4. Advent) BWV 132
1. Noel günü (Feria 1 nativitatis Christi / 1. Winhnachtsfesttaf) BWV 63, 91, 110, 142, 191, 197a
2. Noel günü (Feria 2 nativitatis Christi / 2. Winhnachtsfesttaf) BWV40, 57, 121
1. Noel günü (Feria 3 nativitatis Christi / 3. Winhnachtsfesttaf) BWV64, 133, 151
Noel ertesi Pazar (Dominica post nativitatis Christi / Sonntag nach Winhnachten) BWV 28, 122, 152
Yeniyıl günü/İsa yalvacın sünneti (Festo circumcisionis Christi/Fest der Beschneidung Christi / Neujahrstag)BWV 14, 41, 143, 171, 190, ek 8
Yeniyıl ertesi pazar (Dominica post festum circumcisionis Christi / Sonntag nach der Beschneidung Christi) BWV 58, 153
Görünme kutsal günü (Festo epiphanias/Epiphanis) BWV 65, 123
Görünme ertesi 1. pazar (Dominica 1 post epiphanias/1.Sonntag nach Epiphanias) BWV 32, 124, 154, 217
Görünme ertesi 2. pazar BWV 3, 13, 155
Görünme ertesi 3. pazar BWV 72, 73, 111, 156
Görünme ertesi 4. pazar BWV 14, 81
70. Gün (Septaugesimae) BWV 84, 92, 144
60. Gün (Sexagesimae) BWV 18, 126, 181
Paskalya öncesi 7. pazar (Estomihi) BWV 22, 23, 127, 159
Paskalya öncesi 4. pazar (Oculi) BWV 80a
Hurma pazarı (dominica palmarum aut festo Mariae annunciations/Palm – Sonntag/Fest Mariae Verkündigung) BWV 182
1. Paskalya günü (feria paschatos/Osterfest) BWV 4, 15, 31, 160, 249
2. Paskalya günü (2. feria paschatos/2. Osterfesttag) BWV 6, 66
3. Paskalya günü (3. feria paschatos/3. Osterfesttag) BWV 134, 145, 158
Akpazar/Küçük paskalya (Quasimodogeniti/Weisser Sontag) BWV 42, 67
Paskalya ertesi 2. Pazar (Misericordia Domini) BWV 85, 104, 112
Paskalya ertesi 3. Pazar (Jubilate) BWV 12, 103, 146
Paskalya ertesi 4. Pazar (Cantate) BWV 108, 166
Paskalya ertesi 5. Pazar (Rogate) BWV 86, 87
İsa’nın göğe çıkışı günü (festo ascensionis Christi/Himmelfahrt Christi) BWV 11, 37, 43, 128
Paskalya ertesi 6. Pazar (Exaudi) BWV 44, 183
Pentakot 1. Günü (festo pentecostes/Pfingstfest/1. Pfingsfesttag) BWV 34, 59, 74, 172, 218
Pentakot 1. Günü (feria pentecostes/Pfingstfest/2. Pfingsfesttag) BWV 68, 173, 174
Pentakot 3. Günü BWV 175, 184
Üçlübirlik günü ertesi 2. Pazar BWV 2, 76
Üçlübirlik günü ertesi 3. Pazar BWV 21, 135
Üçlübirlik günü ertesi 4. Pazar BWV24, 177, 185
Üçlübirlik günü ertesi 5. Pazar BWV 88, 93
Üçlübirlik günü ertesi 6. Pazar BWV 9, 170
Üçlübirlik günü ertesi 7. Pazar BWV 107, 186, 187, ek1
Üçlübirlik günü ertesi 8. Pazar BWV 45, 136, 178
Üçlübirlik günü ertesi 9. Pazar BWV 94, 105, 168
Üçlübirlik günü ertesi 10. Pazar BWV 46, 101, 102
Üçlübirlik günü ertesi 11. Pazar BWV 113, 179, 199
Üçlübirlik günü ertesi 12. Pazar BWV 35, 69, 137
Üçlübirlik günü ertesi 13. Pazar BWV 33, 77, 164
Üçlübirlik günü ertesi 14. Pazar BWV 17, 25, 78
Üçlübirlik günü ertesi 15. Pazar BWV 51, 99, 100, 128
Üçlübirlik günü ertesi 16. Pazar BWV 8, 27, 95, 106, 161
Üçlübirlik günü ertesi 17. Pazar BWV 47, 114, 148
Üçlübirlik günü ertesi 18. Pazar BWV 96, 169
Üçlübirlik günü ertesi 19. Pazar BWV 5, 48, 56, ek2
Üçlübirlik günü ertesi 20. Pazar BWV 49, 162, 180
Üçlübirlik günü ertesi 21. Pazar BWV 38, 98, 100, 109, 188
Üçlübirlik günü ertesi 22. Pazar BWV 55, 89, 115
Üçlübirlik günü ertesi 23. Pazar BWV 52, 139, 163
Üçlübirlik günü ertesi 24. Pazar BWV 26, 60
Üçlübirlik günü ertesi 25. Pazar BWV 90, 116
Üçlübirlik günü ertesi 26. Pazar BWV 70
Üçlübirlik günü ertesi 27. Pazar BWV 140
Meryem’in arınması (festo purificationis Mariae/Fest Mariä Reinigung) BWV 82, 83, 125, 157, 158, 161
Meryem’e haber günü (festo annunciationis Mariae/Fest Mariä Verkündigung) BWV 1, 182
Meryem ziyareti (feto visitationis Mariae/Fest Mariä Heimsuchung) BWV 10, 147
Johannes günü (festo St. Joannis Baptistae/Fest Johannis des Täufers/Johannisfest) BWV 7, 30, 167, 220
Mihael günü (festo Michaelis/Michaelisfest) BWV 19, 50, 130, 149, 219
Reform bayramı (31 Ekim, festo reformationis/Reformationsfest) BWV 79, 80
Hangi güne özgü olduğu belirtilmemiş dinsel kantatlar: BWV 21, 51, 54, 97, 117, 131, 150, 189, 192, 200, 221,22, 223, 224
Seçim kantatları: BWV 71, 119, 69, ek4, 120, 69a, ek3, 29, 137, 193
Evlilik kantatları: BWV 34a, 120a, 195, 196, 197
Org kutsaması: BWV 194
Cenaze müzikleri: BWV 53, 106, 118, 157, 198, ek16, 17
Dünyasal kantatlar: BWV 30a, 46a, b, c, 134a, 173a, 193a, 201, 205, 205a, 206, 207, 207a, 208, 208a, 209, 210, 210a, 211, 216, 216a, 249a, b, ek5-15, 18 – 19.Missalar
BWV 232 si minör missa, Leipzig 1733
BWV 233 Fa Majör missa, Leipzig 1737?
BWV 234 La majör missa, Leipzig 1737/38?
BWV 235 si minör missa, Leipzig 1737?
BWV 236 Sol Majör missa, Leipzig 1737/38?
BWV 237-242 Missa bölümleri (Do Majör, Re Majör, re minör, Sol Majör, 5 Re Majör Sanctus, 1 sol minör Christe elesion)
BWV 243 Re Majör Magnificat (ilk versiyonu Mi-bemol Majör)Oratoryolar ve passionlar
BWV 245 St. John Passion (Johannespassion) Yahya azabı
BWV 246 St. Luke Passion (Lukaspassion) Luka azabı
BWV 247 St. Mark Passion (Markuspassion) Mark azabı BWV 248 Cristmas Oratorium (Weihnachts-Oratorium) Noel Oratoryosu
BWV 249 Easter Oratorium (Oster-Oratorium) Paskalya OratoryosuDört sesli koraller
BWV 439-507 Dinsel şarkı ve aryalar (Schemelli’nin şarkı albümünden şifreli ve şifresiz bas ile)
BWV 508-518 Şarkılar ve aryalar (Anna Magdalena Bach’ın 2. albümünden, 1725)
BWV 519-523 Beş dinsel şarkı
BWV 524 Qoudlibet (eksiktir)Trio Sonat no.1 BWV 525 Mi-bemol Majör I. Tempo belirtilmemiş (Allegro) - II. Adagio - III. Allegro.
Trio Sonat no.2 BWV 526 do minör
I. Vivace - II. Largo - III. Allegro.Trio Sonat no.3 BWV 527 re minör
I. Andante - II. Adagio e dolce - III. Vivace.Trio Sonat no.4 BWV 528 mi minör
I. Adagio-Vivace - II. Andante - III. Un poco allegroTrio Sonat no.5 BWV 529 Do Majör
I. Allegro - II. Largo - III. AllegroTrio Sonat no.6 BWV 530 Sol Majör
I. Vivace - I. Lento - III. AllegroFranz Joseph HAYDN (1732-1809)
Senfonin babası olarak anılmaktadır . Franz Joseph Haydn 31 Mart 1732 de Rohrau, Aşağı Avusturya da doğmuş. Klasik dönemin ünlü Avusturyalı bestecisi. Hem Mozart’ı hem Beethoven’ı etkilemiştir. Baba Haydn olarak bilinir. En çok senfoni türündeki eserleriyle tanınır; bu türde 104 eser vermiştir. 100 kadar senfoni, çok sayıda konçerto, oda müziği eserleri, 40 sonat, şarkılar, oratoryolar bestelemiştir.Eserlerinin hikayeleri
Eserlerinin çoğunun hikâyesi vardır. Örneğin 45 numaralı senfonisi, Veda Senfonisi olarak bilinir. Eserin dördüncü bölümünde 2 ya da 3 müzisyen kendi bölümlerini bitirir ve müzik halâ devam ederken sahneyi terk eder; bu, sahnede şef ve tek bir kemancı kalana kadar sürer. Bu senfonide Haydn ve müzisyen arkadaşlarının kış mevsiminde şehirdeki ailelerinin yanına dönmek istediklerini Prens Esterházy’e anlatmak istedikleri hikâye edilir. Prens mesajı almış ve onlara izin vermiştir. Sürpriz Senfonisi denilen 94 numaralı senfonisini ise akşam yemeği sonrasındaki konserlerde dinleyicilerinin çoğunun uyuduğunu anladığında bestelediği söylenir. Haydn’ın çoğu senfonisi gibi canlı birinci bölümle başlayıp; yumuşak, yavaş tempolu ikinci bölümle devam eden senfoni, dinleyicilerin uykuya daldığı sırada davullar ve çok yüksek sesli telli çalgıların melodisi ile onları uyandırır. "Kafka İle Konuşmalar" kitabında Franz Kafka, Haydn'ın beste yapmadan önce özel hazırlanmış pudralı bir peruk taktığından söz etmektedir.Başlıca eserleri
Franz Joseph Haydn, hayatı boyunca 800'ün üzerinde besteye imza atmış, bunların yanında 450'nin üzerinde şarkının düzenlemesini yapmış klasik müzik tarihinin en verimli sanatçılarından biridir.
Oratoryoları
Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz - 1796
Die Schöpfung - 1798
Die Jahreszeiten - 1780
Operaları
Ana madde: Joseph Haydn operaları listesi
La Canterina-1766
Eczacı (Lo speziale- 1768
II Mondo della Luna-1779
L'isola disabitata-1779
La fedelta premiata-1780
Armida-1783
Lé Enessé-2010Yarın W.A Mozart Gibi isimlerle devam edicem daha sonra Türk 5 lileri hakkında konuşucağız . Herkese iyi akşamlar .
-
Topu topu 7 nota var kaç beste yapılabilirki,
Serdar ORTAÇ,
TÜRKİYE,
-
Serdar ortaçı bestecimi sayıyorsun hocam :D 7 nota sadece natureller bunların alterasyonlularıda var 5 adet :D ama bir dizi gam içerisinde evet oktavla beraber 8 derece vardır ama bestenin %10 unu nota geri kalan %90 kısmını ise ritim ve armonik , kontrpuan gibi süslemeler ile yapılır yüzeysel değil çok derin bi mesele ...
-
arkinfes bunu yazdı
Serdar ortaçı bestecimi sayıyorsun hocam :D 7 nota sadece natureller bunların alterasyonlularıda var 5 adet :D ama bir dizi gam içerisinde evet oktavla beraber 8 derece vardır ama bestenin %10 unu nota geri kalan %90 kısmını ise ritim ve armonik , kontrpuan gibi süslemeler ile yapılır yüzeysel değil çok derin bi mesele ...
Üstat adam tv kanallarında müzik jüriliği bile yapıyor sen neden bahsediyorsun :), neyse geyik bir yana hayranlık duyulacak insanlar,
-
ya o adamı oturtsan daha armonik analiz yapamaz dominant ne tonik ne bilmez o besteci değil söz yazarı .. song writer denilio ... Bu bahsettiğim insanlar olmasaydı müzik olmazdı adamlar bildiğin icat yapmışlar biz o icatları inceleyip müziği anlayıp beste yapcak konuma gelyioz sen düşün :)
-
Konu harika devamınıda bekleriz amma ve lakin
wiki bilgilerinden fazlasını sunmuyor, şimdi bu konuda eğitim alan biri olarak müzisyenlerin hayatını işlerken yazında geçen klasik müzik tanım, değim ve terimlerinide açıkca ve özetle yazman gerek mesela kantat ( cantare, şarkı söyleme manasında dah çok kilise eseri ağırlıklı,,,, gibi Bach Werke Varzeichnis demişsin şöyle olmalı ; Bach Werke Verzeichnis, mesela bununda açıklaması nedir yazsan daha faydalı olur diğer bilgiler fazlasıyla her yerde var ama bu tür incelikler de olursa yazılarında nadide bi yazı serisi olur, ayrıca eserlerdende örnek youtube linki olsa mesela nasıl olur?
kaçıncı sınıf? nerede okuyorsun
Carlsaganandcat tarafından 25/Tem/13 23:48 tarihinde düzenlenmiştir -
Muqi bunu yazdı
Konu harika devamınıda bekleriz amma ve lakin
wiki bilgilerinden fazlasını sunmuyor, şimdi bu konuda eğitim alan biri olarak müzisyenlerin hayatını işlerken yazında geçen klasik müzik tanım, değim ve terimlerinide açıkca ve özetle yazman gerek mesela kantat ( cantare, şarkı söyleme manasında dah çok kilise eseri ağırlıklı,,,, gibi Bach Werke Varzeichnis demişsin şöyle olmalı ; Bach Werke Verzeichnis, mesela bununda açıklaması nedir yazsan daha faydalı olur diğer bilgiler fazlasıyla her yerde var ama bu tür incelikler de olursa yazılarında nadide bi yazı serisi olur, ayrıca eserlerdende örnek youtube linki olsa mesela nasıl olur?
kaçıncı sınıf? nerede okuyorsun
Haklısın gerçekten kusura bakbayın Türk beşlilerini yarın öyle yapıcam . Çok yorgunum 5 ağustos gibi fazıl sayla masterclassım var besteleme üzerine ondan koskoca bi eser analiz ediyorum çok yorgunum hocam bugünlük hor görün yarın türk beşlilerini çok ince ayrıntılı yapıcam söz :)
-
lisans 2 yaşar da tam burslu okuyorum ama 5 yaşımdan beri müzik eğitimi alıyorum :) tüm sülale istanbul senfonide :D
-
arkinfes bunu yazdı
ya o adamı oturtsan daha armonik analiz yapamaz dominant ne tonik ne bilmez o besteci değil söz yazarı .. song writer denilio ... Bu bahsettiğim insanlar olmasaydı müzik olmazdı adamlar bildiğin icat yapmışlar biz o icatları inceleyip müziği anlayıp beste yapcak konuma gelyioz sen düşün :)
Adamların yaptığı müzikler Largo Barok şeklinde ve bunun en iyi örnekleride Mozart tarafından yapılmıştır. Largo Barok beyni alfa dalgası moduna geçiriyor, derin bir rahatlama ve öğrenme durumuna sokuyor beyni bununla ilgili onlarca araştırma yapılmış, hayranlık duymamak elde değil valla,
-
:D
arkinfes tarafından 25/Tem/13 23:58 tarihinde düzenlenmiştir -
ne okuyorsun teori - kompozisyonmu?