Güneş Enerjili Araba / Solar Car
-
Arkadaşlar güneş enerjisisi ile çalışan araçlar hakkında bilgi araştırması yapıyorum .
Amacım aynı zamanda tahribatta biraz ilim irfan üzerine beyin fırtınası yapıp yaratıcı tasarımları ortaya çıkarmak ve fikirleri almak
Ayrıca Emin olun internetten çok sayıda araştırma yaptım o yüzden lütfen google da ara hocam vs gibi şeyler söylemeyin hocam :)
Burada amacım hem kendim faydalanmak hemde arkadaşların heves etmesini sağlamak ...
Öncelikle Belli başlı noktalar var tasarım esnasında
- Hafif ve dayanıklı şasi tasarımı
-Motor seçimi ( fırçalı / fırçasız )
-Lastik seçimi
-En uygun tasarım ( optimum alana maksimum güneş panelini yerleştirmek )
-Kabuk ve panel tasarımı
-Sizce araç 3 tekerlekli mi 4 tekerleklimi olmalı ?
-Hidrolik fren sistemi ?
Bu yukarıda saydığım sorunlar genelde mekanik sorunlar olup makine mühendislerini alakadar etmektedir bence
tasarım esnasında sunarken en ucuz yola başvurmak bence daha mantıklı
o yüzden şaşi yi falan kompozit malzeme değilde daha çok alimunyum veya çelikten düşünüyorum
Elektrik elektronikçi arkadaşlar ise arabanın elektrik aksamı hakkında bilgi verirlerse teşekkür ederim
Mesela ;
Güneş panellerini seçerken (monokristal/polikristal ) mi seçilmeli ?
Panel bağlantıları nasıl yapılmalı ?
Gelen enerji nasıl yükseltilir ?
Fren yerine motora ters akım göndererek aynı zamanda aküyü şarj etme olayı nasıldır ?
Aracın anlık hız gibi verileri wireless veya herhangi bir kablosuz teknoloji ile nasıl izlenir ?
vs
Şimdiden ilgi alaka için teşekkür ediyorum ....
-
Hafif ve dayanıklı şasi demişsin, aluminyum kutu profil işini görür, 30x30x1.5 mm bile yeterli ama Tübitak yarışı için istiyorsan, güvenlik için rollcage felan yapman gerek rollcage için kullanılacak kutu profil biraz daha dayanımlı ve büyük kesitli olarak kurallarda belirtilir.
Fırçasız motor tabiki, NGM (Amerikan) olur, Mitsuba (Japon) olur Csiro olur, ama fırçasız motor enerji verimliliği bakımından en iyi seçim.
Lastik olarak, Bridgestone Ecopia tavsiye ederim ayrıca içerisine patlama önleyici jel sıkmanı tavsiye ederim, bir de lastiğin datasheet'inde belirtilen basıncı (80-90 PSI gibi yüksek bir değer) korkmadan basın. Ama Dunlop'un Solarmax'ı da var fiyat olarak çok farklı değildi sanırım, ama Solarmax çok patlattık, Ecopia'lar biraz daha sağlam.
Optimum tasarım için en verimli olarak düz yüzey alanı, çünkü aracın üst kabuğunda kullandığın eğim, güneş ışığının gelme açısı da işin içine girdiğinde belli taraflarda enerji düşüşü belli taraflarda yükselişi yaşanıyor, bunu dengelemenin en kolay yolu düz bir panel yüzeyi olacaktır.
Panel tasarımı demişsin, panelleri zaten hazır alacaksın sanırım, biz yıllardır, panellerini gochermann kullanıyoruz, kyocera'nın panelleri biraz daha ucuz ama deneme fırsatımız olmadı.
Direksiyon sistemini mutlaka ackerman olarak tasarlayın, bu aracın yol tutuşunda çok büyük fark sağlayacaktır.
3 tekerlekli bi arac virajlarda belli hızların altına düşmesi gerekebilir, ama 4 tekerlekli aracın öyle bi viraj hız üst limiti neredeyse olmuyo (zaten yaklaşık 130km/h azami hız). 4 tekerleklinin bu ajantajı olur, ama sürtünmen artar, ağarlığın artak, yukarıda saydığım motorlar zaten HUB motordurlar, direk janta monte olurlar, o yüzden 4 tekerlekli bi araçta nası aktarma kullancam diye düşünmene gerek yok, 4 tekerlekli bi araçta arkadaki tekerleklerden herhangi birini motor tekerleği olarak belirlersen ve diğer tekerleği tam serbest tekerlek yaparsan, sıkıntı yaşamadan tek tekerlekten çok iyi verimde bi tahrik elde edersin.
Fren sistemi bi türlü çözemediğimiz sorunlardan biri oldu hep, güven açısından fren basılı olmadığı halde hidrolik fren mekanizmasında hareket esnasında sürekli bi sürtünme söz konusu, öncelik hafiflik olduğu için motorsiklet fren kaliperlerini ve pedallarını modifiye ederek uydurmaya uğraşıyorsun zaten, o da ayrı bi iş yükü oluşturuyor.
Kabuğu aluminyumdan yaparsan, şasi ile arasındaki bağlantıyı kuvvetli tut, bağlantı eksikliği yüzünden 70-80km/h hızda üst kabuğu uçurmuştum (panellerle beraber).
Panel olarak Polycrystaline daha mantıklı fakat %20 verimli bi panel ile %23 verimli panel arasında metre kare fiyatı iki kat artabilir, ama enerji bakımından çok büyük fark oluşmaz.
Panelleri grublar halinde bağlayabilirsin, panel sisteminin bağlantısını zaten kullanacağın batarya paketi ve kullanacağın MPPT'nin özellikleri belirler,
MPPT olarak Drivetek ve AERL var önerebilceğim, Drivetek isviçre firması, AERL Avustralya, AERL geniş voltaj ve akım aralıklı bi MPPT ve değişimlere ani tepkiler verebildiği için tavsiye edebilceğim bi MPPT.
Yukarıda saydığım motorların kendi içerlerinde zaten Regenerative Brake sistemi diye adlandırılan sistem zaten mevcuttur, En iyi regenerative brake ile şarj NGM'de mevcut, Mitsuba'da bu özellik biraz daha zayıf.
Kolayca bi telemetri sistemi uygulanabilir ama o işlem için dışarıdan destek almanı öneririm, çünkü voltaj, akım, hız, sıcaklık gibi değerleri toplayacağın alt birimler biraz maliyeti yüksek birimler, küçük bi hatada tüm sistem bi voltaj verisini görme uğruna uçabilir.
Ayrıca batarya paketi olarak Lithium Polymer ve Kokam yada Nomura öneririm. Kutu içerisinde 3 tane 12cm'lik bilgisayar fanı ile soğutursan ve pili minumum voltajın altına indirmezsen (cell başına 2.71v olması lazım) herhangi bi yanma sorunu yaşamazsın.
Kolay gelsin, iyi çalışmalar. :)
-
hacı hem estetiklik açısından hemde daha fazla güç depolamak için güneş panelini estetik maddeden yapılanını kullan arabanın kaportasını oldugu gibi güneş paneliyle kaplarsın
orneğin bizim bir uçak projesi var kanat ve ust govde güneş paneli ve fiber karışımından oluşuyo inş güzel bişe çıkıcak ortaya destek amaçlı hediye olarak gelicek hala bekliyoz :) sende kaportayı güneş panelinden imal ettire bilirsin maliyeti konusunda bir fikrim yok -
Güneşten araba mı olurmuş ? cnr437 hala öğrenemedin mi =)
Umudunu kaybedersen Şirinleri göremezsin
-
caner hocam çok teşekkür ederim üşenmemişsin yazmışsın emin ol yazdıklarına göre büyük oranda hareket etmeye çalışacağım :)
Sonuçta tecrübeden edinilen bilgi her zaman iyidir :) bir sorun olursa arada başını ağrıtırım ...
volkan dediğin meseleyi bir araştırayım burada etken parametre birazda maliyet maalesef :)
Hadi arkadaşlar biraz daha katılım olsun :) Mesela arabanın tasarımı nasıl olmalı yani şekli şemali :)
Cad, Solid , Tasarım bilgilerinizi coşturun bakalım ...
-
Twitter bunu yazdı:
-----------------------------Arkadaşlar güneş enerjisisi ile çalışan araçlar hakkında bilgi araştırması yapıyorum .
Amacım aynı zamanda tahribatta biraz ilim irfan üzerine beyin fırtınası yapıp yaratıcı tasarımları ortaya çıkarmak ve fikirleri almak
Ayrıca Emin olun internetten çok sayıda araştırma yaptım o yüzden lütfen google da ara hocam vs gibi şeyler söylemeyin hocam :)
Burada amacım hem kendim faydalanmak hemde arkadaşların heves etmesini sağlamak ...
Öncelikle Belli başlı noktalar var tasarım esnasında
- Hafif ve dayanıklı şasi tasarımı
-Motor seçimi ( fırçalı / fırçasız )
-Lastik seçimi
-En uygun tasarım ( optimum alana maksimum güneş panelini yerleştirmek )
-Kabuk ve panel tasarımı
-Sizce araç 3 tekerlekli mi 4 tekerleklimi olmalı ?
-Hidrolik fren sistemi ?
Bu yukarıda saydığım sorunlar genelde mekanik sorunlar olup makine mühendislerini alakadar etmektedir bence
tasarım esnasında sunarken en ucuz yola başvurmak bence daha mantıklı
o yüzden şaşi yi falan kompozit malzeme değilde daha çok alimunyum veya çelikten düşünüyorum
Elektrik elektronikçi arkadaşlar ise arabanın elektrik aksamı hakkında bilgi verirlerse teşekkür ederim
Mesela ;
Güneş panellerini seçerken (monokristal/polikristal ) mi seçilmeli ?
Panel bağlantıları nasıl yapılmalı ?
Gelen enerji nasıl yükseltilir ?
Fren yerine motora ters akım göndererek aynı zamanda aküyü şarj etme olayı nasıldır ?
Aracın anlık hız gibi verileri wireless veya herhangi bir kablosuz teknoloji ile nasıl izlenir ?
vs
Şimdiden ilgi alaka için teşekkür ediyorum ....
-----------------------------hangi üniversitenin güneş enerjili araç takımındasın?
+cnr437?
-
n3xt bunu yazdı:
-----------------------------Güneşten araba mı olurmuş ? cnr437 hala öğrenemedin mi =)
Umudunu kaybedersen Şirinleri göremezsin
-----------------------------şirinler önemli hafız :D
edit: aynen güneşten araba olmaz hafız :D
-
150 bin tl ye yaparsın öyle bi arabayı git o paraya adam akıllı bi araba al.d güneş enerjide neymiş lpg taktır cok geliyorsa.d
-
150 bin tl tuttuğu nerden çıktı arkadaşım :) batırma bizi ..
Ayrıca Sayısal ikramiye tutturdum : P Üniversiteyle bir işim yok
parayı ilim irfana bilime yatırıcam zevk meselesi :D
-
Tam senin istedigin sey degil ancak burdan baslayarak daha fazla bilgi bulabilirsin.
http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_Solar_Challenge
birde bu var
-
güneş yerine hidrojen yakıt pilli araçlara yönel tek başına güneş enerjisi bi aracın enerji ihtiyacını karşılayamaz şu teknoloji şartlarında ancak destek görevi görür.